PNI

PNI staat voor psycho – neuro – immunologie. Dat wil zeggen dat de gezondheid wordt beoordeeld vanuit zowel psychologisch als neurologisch als immunologisch oogpunt. Een orthomoleculair diëtist vanuit de PNI bekijkt de relatie tussen voedingsstoffen en iemands psychisch, neurologisch en immunologisch functioneren.

Daar waar een regulier diëtist weinig met stress of gedragsproblemen kan, kan de orthomoleculair diëtist dat juist wel. Omega 3 (visolie) is een voorbeeld van een voedingsstof die veel invloed heeft op ons gedrag. Deze vetachtige stof zorgt er voor dat je cellen ontvankelijker worden voor onder andere hormonen. Dus door simpelweg meer vis te eten en/of visoliecapsules te gebruiken, kun je effect bereiken in bijvoorbeeld opvliegend of agressief gedrag. En ook stressklachten kunnen hierdoor verminderen. Zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen van voedingsstoffen die invloed hebben op iemands gedrag. Uiteraard kun je een karakter of erfelijke eigenschappen niet beïnvloeden, maar wel in hoeverre karaktereigenschappen zich uiten.

Ook stemmingswisselingen en depressieve klachten blijken heel goed te behandelen met aanpassingen in de voeding. Als een voeding bijvoorbeeld te veel van de verkeerde koolhydraten bevat, kunnen in verhouding minder eiwitten in de hersenen komen, waardoor bepaalde hormonen niet voldoende aangemaakt worden. Hierdoor kunnen gemakkelijk stemmingswisselingen ontstaan. Dit is wat je vaak ziet bij mensen die insuline-ïntolerantie (de voorloper van diabetes) hebben. Deze mensen zitten vaak helemaal niet lekker in hun vel.
Ook vitamine D kan een grote rol spelen bij depressieve klachten. Het is niet voor niets dat veel mensen in de herfst – als de zonkracht minder wordt – last krijgen. Ook hier kun je met voedingsstoffen veel bereiken.

PNI is dus een behandelmethode waarbij de totale mens bekeken wordt. Dit wordt ook wel holisme genoemd.

Mooi voorbeeld hiervan is obstipatie. Als iemand met die klacht bij mij komt begin ik met te vragen hoe iemand slaapt, of er wel een spierkrampen zijn of pijn in de schouders / nek. Bij veel mensen gaat dit namelijk samen. Dit duidt dan waarschijnlijk op een tekort aan magnesium. Dit mineraal hoort in groente te zitten, met name de groene bladgroentes. Maar omdat het bijna niet meer in de grond zit, komt het niet in de groentes terecht en hebben veel mensen – zonder dat ze het weten – een tekort. Daarbij speelt magnesium een rol in aanmaak van energie. Dus mensen met een druk leven verbruiken veel magnesium.
Met voedingsaanpassingen kun je niet altijd het gewenste resultaat bereiken bij een magnesiumtekort, omdat het bijna niet meer in de voeding zit. Maar met een tabletje kun je die klachten ook gewoon aanpakken. En als je bedenkt dat de lever ook alleen maar goed kan werken als er voldoende magnesium aanwezig is, is dat zeker de moeite waard!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *